Kolejny wrzesień, kolejny rok szkolny...

Pierwsze spotkanie z klasą w nowym roku szkolnym i rozpoczęcie pracy wychowawczej to duże wyzwanie, ale także wspaniałe doświadczenie. Praca wychowawcza z uczniami jest trudną wyprawą, ale dającą obu stronom wiele satysfakcji i ciekawych doświadczeń. Aby między uczniami a wychowawcą mogła narodzić się głęboka, trwała relacja, potrzeba wiele dobrze przemyślanych i zaplanowanych działań.
Na pierwsze powakacyjne spotkania chciałabym zaproponować kilka ćwiczeń mających na celu budowanie zespołu.

Fast Dating poznawczy - uczniowie zostają podzieleni na tzw.jedynki i dwójki. Na początek każda Jedynka przez 3 minuty opowiada o sobie Dwójce, udzielając informacji na pytanie odczytane przez nauczyciela.  Potem uczniowie tworzący parę zamieniają się rolami i Dwójka mówi do Jedynki. Zadaniem uczniów jest zapamiętanie jak najwięcej informacji o swoim rozmówcy. Po upływie wskazanego czasu na rozmowę następuje zamiana par. Jedynki wstają i przesiadają się o jedno miejsce do przodu. Zmian powinno być kilka, 4-7. Podczas zmian nauczyciel może zmieniać i narzucać nowy temat do rozmowy.  Na zakończenie zabawy osoba chętna do posłuchania o sobie podnosi rękę, a osoby, które były z nimi w parze opowiadają czego się dowiedziały lub tez osoba, która chce opowiedzieć, czego dowiedziała się od różnych kolegów podnosi rękę i mówi po kolei o osobach, z którymi byłą w parze.
Przykłady tematów do rozmowy:
klasy 0-3: Co lubisz robić po szkole? Czym się interesujesz, jakie masz hobby? Co potrafisz dobrze robić, co ci dobrze wychodzi? Czy masz jakieś zwierzę w domu? Jakie zwierzę chciałbyś mieć? Jakie programy/bajki lubisz oglądać? Jakie są twoje ulubione rzeczy do jedzenia/picia lub jakie są najbardziej obrzydliwe rzeczy do jedzenia, których nie znosisz?
klasy 4-8: Co ci się podoba w szkole, a co jest niefajne? Jaki film w kinie/telewizji ostatnio oglądałeś? W jakie grasz gry komputerowe /planszowe ? Jakie strony internetowe odwiedzasz? Jakie sporty lubisz najbardziej? Na jakie zajęcia dodatkowe chodzisz/ będziesz chodził lub chciałbyś chodzić?
Gimnazjum/szkoła ponadgimnazjalna: Co ci się udało w życiu? Masz jakiś dyplom, medal, nagrodę wygrałeś coś, brałeś udział w konkursach? Czego nie lubisz u innych ludzi? Wymień pięć rzeczy, które naprawdę umiesz dobrze robić (mógłbyś kogoś tego nauczyć), Czy jest jakaś osoba-piłkarz, aktor, celebryta, polityk, biznesmen itp.-którego podziwiasz/lubisz i chciałbyś być taki jak on? Gdybyś miał cały tydzień wolny/dzień tylko do twojej dyspozycji i nieograniczone środki finansowe, jakbyś go spędził?

Pula pytań - niespodzianek - uczniowie siedzą w kręgu. Każdy z nich otrzymuje karteczkę, na której zapisuje pytanie, które chciałby zadać kolegom w klasie, aby się jak najwięcej o nich dowiedzieć. Pytania dotyczyć powinny zainteresowań, co komu dobrze wychodzi, co kto lubi. Po napisaniu pytań, uczniowie wrzucają karteczki do słoika/ skrzyneczki. Zanim uczniowie zaczną losować pytania i udzielać na nie odpowiedzi, wychowawca czyta wszystkie pytania. Te które byłyby niemiłe/ niewłaściwe/obrażające innych - wyrzuca. Warto, aby w tym ćwiczeniu aktywny udział wziął również nauczyciel, który dorzuci do puli swoje pytania oraz będzie losował wspólnie z uczniami i udzielał odpowiedzi.

Krawat - każdy uczeń otrzymuje kartkę papieru, z której tworzy krawat. Zapisuje na nim trzy informacje, z czego dwie są prawdziwe, a jedna nieprawdziwa. Następnie przypina swój krawat i podchodzi do innych uczestników, którzy czytają informację i starają się odgadnąć, co jest prawdą. Odgadujący może zadawać pytania, tak by uzyskać prawdziwe informacje. Na zakończenie uczniowie siedzą w kręgu i po kolei, każdy przedstawia się mówiąc prawdziwe informacje.

Dłonie - nauczyciel rozdaje wszystkim wycięte z papieru kontury dłoni. Każdy uczeń podpisuje otrzymany rekwizyt swoim imieniem. Następnie wszyscy podają swoje rekwizyty osobie, którą mają po prawej stronie. Uczniowie wpisują w kontur dłoni sąsiada jego pozytywną cechę. Dłonie krążą w kręgu tak długo, aż wrócą do właścicieli. Na zakończenie uczniowie głośno odczytują cechy zapisane na dłoniach.

Wizytówki - każdy uczeń otrzymuje wizytówkę/ identyfikator w formie kolorowej karteczki. Zapisuje na nim swoje imię/imię,  którego używa na co dzień lub przezwisko/pseudonim, który lubi i chciałby by tak koledzy zwracali się do niego w grupie. Na identyfikatorach uczniowie musza także napisać określenia /cechy, które ich charakteryzują. Dodatkowo wypisane cechy muszą zaczynać się na litery znajdujące się w zapisanym imieniu. Np. KUBA, K- kocha zwierzęta, U- uśmiechnięty, B- bezinteresowny, A - aktywny.

Prezent - każdy uczeń otrzymuje pięć karteczek. Rysuje na nich prezenty lub zapisuje ich nazwy. Następnie wręcza je wybranym przez siebie osobom uzasadniając, dlaczego przekazuje mu taki prezent; np. Aniu daję ci kota, żebyś miała coś do głaskania. Podczas tego ćwiczenia ważne jest, aby nauczyciel dopilnował, aby każdy otrzymał chociaż jeden prezent. Na zakończenie chętni uczniowie dzielą się informacjami na temat otrzymanych prezentów.

Drzewo - każdy uczeń przy pomocy dowolnie wybranych materiałów plastycznych tworzy swój symbol. Może być to rysunek, jakaś rzecz wykonana techniką origami lub innym sposobem. Następnie cała klasa maluje na dużym arkuszu drzewo, a każdy uczeń zamieszcza swój symboliczny wizerunek w wybranym miejscu na drzewie. Podczas przyczepiania symbolu każdy uczeń wyjaśniał pozostałym, czym kierował się wykonując pracę. Uczniowie powinni uzasadnić także dlaczego umieścili swoje prace w danym miejscu na drzewie.

Logo - to ćwiczenie, które uczniowie wykonują w grupie. Ich zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie loga zespołu, które będzie reprezentowało wszystkich członków danej grupy. Do wykonania pracy, uczniowie wykorzystują różnorodne przybory i materiały plastyczne. Na zakończenie prezentują swoją pracę przed pozostałymi grupami i opisują, co dane logo przedstawia.






Komentarze