New Year. Nazwy miesięcy





Początek roku, to czas kiedy wracamy do kalendarza i pojęć z nim związanych. Zrozumienie długości czasu w miesiącu lub roku jest pojęciem abstrakcyjnym, dlatego też warto na te zagadnienia poświęcić nieco więcej czasu, a najlepiej wracać do nich najczęściej jak to tylko możliwe. Kalendarz ścienny może być jedną z propozycji takich aktywności na każdy dzień. 

Dzisiaj chciałabym jednak skupić się na nauce nazw miesięcy połączonej oczywiście z kodowaniem. Poniższe przykłady można zastosować nie tylko na zajęciach języka angielskiego, ale i doskonale sprawdzą się na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej.

Na początek mata do kodowania i porządkowanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności. Zadanie możemy układać wspólnie na dużej macie lub też w mniejszych grupach. Po ułożeniu drogi oczywiście zapisujemy kod. 

Kolejna propozycja tego ćwiczenia, ale w trudniejszej wersji polega na wskazaniu drogi z warunkiem np. wskaż drogę prowadzącą przez kolejne nazwy miesięcy, które mają 30 dni i 31 dni. Miesiąc luty oczywiście nie powinien się znaleźć w żadnej z grup. 
Innym przykładem warunku może być zadanie polegające na utworzeniu kodu prowadzącego  przez kolejne nazwy miesięcy symbolizujące pory roku tj.wiosnę, lato, jesień, zimę. W tym ćwiczeniu zamiast karteczek z nazwami miesięcy rozłożonymi na macie, warto wykorzystać kolorowe kubeczki z napisami. Dodatkowo kolory mogą symbolizować porę roku ( wiosenne- zielone, letnie- żółte, jesienne-czerwone, zimowe-niebieskie. 
Po wykonaniu tego ćwiczenia można zebrać wszystkie kubeczki, ułożyć z nich wieżę, a następnie tak ustawiać ich nazwy, by uczniowie zgadywali, których nazw miesięcy brakuje. 

Tworzenie łańcuszków wyrazowych, to kolejna propozycja aktywności. W zależności od tego czy łańcuszki będziemy tworzyć z tzw. piktogramów czy też zapisanych nazw wyrazów, można dopasować to ćwiczenie do umiejętności uczniów. Przyjmijmy, że posługujemy się piktogramami. Na macie umieszczamy rysunki związane z konkretnym miesiącem. Zadaniem dzieci jest wskazanie drogi prowadzącej przez kolejne miesiące po odpowiednich rysunkach. Np. luty- walentynkowe serce, grudzień -święta, sierpień - wakacje. Nazywając kolejno obrazki możemy poprosić uczniów o podawanie dodatkowych słów kojarzących się z danym miesiącem. 

Ostatnia propozycja do wykorzystania na macie, to łączenie w pary nazwy miesiąca wraz z cyfrą oznaczającą jego kolejność w roku. W tym ćwiczeniu dzieci podają pary współrzędnych liczb. To zadanie jest okazją do powtórzenia umiejętności liczenia w zakresie 12. 








Komentarze