New Year. Nazwy miesięcy
Początek roku, to czas kiedy wracamy do kalendarza i pojęć z nim
związanych. Zrozumienie długości czasu w miesiącu lub roku jest pojęciem
abstrakcyjnym, dlatego też warto na te zagadnienia poświęcić nieco więcej
czasu, a najlepiej wracać do nich najczęściej jak to tylko możliwe. Kalendarz
ścienny może być jedną z propozycji takich aktywności na każdy dzień.
Dzisiaj chciałabym jednak skupić się na nauce
nazw miesięcy połączonej oczywiście z kodowaniem. Poniższe przykłady można
zastosować nie tylko na zajęciach języka angielskiego, ale i doskonale sprawdzą
się na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej.
Na początek mata do
kodowania i porządkowanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności. Zadanie
możemy układać wspólnie na dużej macie lub też w mniejszych grupach. Po
ułożeniu drogi oczywiście zapisujemy kod.
Kolejna propozycja tego
ćwiczenia, ale w trudniejszej wersji polega na wskazaniu drogi z warunkiem np. wskaż
drogę prowadzącą przez kolejne nazwy miesięcy, które mają 30 dni i 31 dni.
Miesiąc luty oczywiście nie powinien się znaleźć w żadnej z grup.
Innym przykładem
warunku może być zadanie polegające na utworzeniu kodu prowadzącego
przez kolejne nazwy miesięcy symbolizujące pory roku tj.wiosnę, lato, jesień,
zimę. W tym ćwiczeniu zamiast karteczek z nazwami miesięcy rozłożonymi na
macie, warto wykorzystać kolorowe kubeczki z napisami. Dodatkowo kolory mogą
symbolizować porę roku ( wiosenne- zielone, letnie- żółte, jesienne-czerwone,
zimowe-niebieskie.
Po wykonaniu tego
ćwiczenia można zebrać wszystkie kubeczki, ułożyć z nich wieżę, a następnie tak
ustawiać ich nazwy, by uczniowie zgadywali, których nazw miesięcy
brakuje.
Tworzenie łańcuszków
wyrazowych, to kolejna propozycja aktywności. W zależności od tego czy
łańcuszki będziemy tworzyć z tzw. piktogramów czy też zapisanych nazw wyrazów,
można dopasować to ćwiczenie do umiejętności uczniów. Przyjmijmy, że
posługujemy się piktogramami. Na macie umieszczamy rysunki związane z
konkretnym miesiącem. Zadaniem dzieci jest wskazanie drogi prowadzącej przez
kolejne miesiące po odpowiednich rysunkach. Np. luty- walentynkowe serce,
grudzień -święta, sierpień - wakacje. Nazywając kolejno obrazki możemy poprosić
uczniów o podawanie dodatkowych słów kojarzących się z danym miesiącem.
Ostatnia propozycja do
wykorzystania na macie, to łączenie w pary nazwy miesiąca wraz z cyfrą
oznaczającą jego kolejność w roku. W tym ćwiczeniu dzieci podają pary
współrzędnych liczb. To zadanie jest okazją do powtórzenia umiejętności
liczenia w zakresie 12.
Komentarze
Prześlij komentarz